پویش «بساز مدرسه»بستری برای مشارکت مردم در همه ابعاد آموزشی

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در جمع خبرنگاران گفت : پویش « به ساز مدرسه ؛ بساز مدرسه » تنها جمعآوری کمک مالی نیست، بلکه بستری برای مشارکت همه مردم در همه ابعاد آموزش و مدرسهسازی است .
به گزارش روابط عمومی جامعه خیرین مدرسه ساز کشور ، حمیدرضا خانمحمدی، معاون وزیر آموزش وپرورش و رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور ، در نشست خبری پویش ملی «به ساز مدرسه ؛ بساز مدرسه» با قدردانی از استقبال فوق العاده مسئولین، خیرین و نیکوکاران عرصه تعلیموتربیت در این پویش؛ اظهار کرد: صفایی که در این نشست وجود دارد، حاصل جلسات متعدد و نیتهای خالصانهای است که با هدف توسعه عدالت آموزشی برگزار شده است. از همه خیرینی که با تمام وجود در مسیر مدرسهسازی گام نهادهاند، بهویژه آنان که زمین پدری، سرمایه شخصی یا حتی دیه فرزند خود را وقف تعلیم و تربیت فرزندان این سرزمین کردهاند، صمیمانه سپاسگزارم.
وی با اشاره به رشد چشمگیر مشارکتهای مردم در سال گذشته افزود: اعتبارات کار خیری در سال گذشته از رقم ۱۸ هزار میلیارد تومان عبور کرد که نشان از توان و اراده مثالزدنی جامعه خیرین دارد. پویش «بساز مدرسه» نیز بهواسطه همراهی مردم، شرکتها و خیرین در مدت کوتاهی گسترش چشمگیری یافته است .
خانمحمدی در ادامه گفت: ایده اصلی این پویش از ضرورت بسترسازی تقویت حضور حداکثری مردم در نهضت توسعه فضاهاو تجهیزات آموزشی با رویکرد ایجاد الگویی نوین در مشارکت مردمی شکل گرفت. در گذشته بسیاری از برنامهها بهصورت متمرکز برگزار میشد، اما امروز با بهرهگیری از فناوری، این امکان فراهم شده است که هر فرد از هر نقطه کشور، با هر نیتی و در هر میزان، در ساخت و تجهیز مدارس سهیم شود. این پویش تنها برای جمعآوری کمک مالی نیست، بلکه بستری برای حضور همه مردم در فرآیند تعلیم و تربیت و توسعه فضاهای آموزشی است.
وی با تأکید بر نگاه ویژه دولت سیزدهم به حوزه آموزش گفت: اولویت نخست رئیسجمهور، تعلیم و تربیت و ارتقای کیفیت آموزش است. ساخت مدرسه گام ابتدایی است، اما هدف نهایی تحول در نظام یادگیری و پرورش نسلی آگاه و توانمند است.
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور همچنین از برگزاری نشستهای مشترک با شرکتهای دانشبنیان با معاونت علمی ریاستجمهوری خبر داد و افزود: در حال حاضر طرحهایی در حال آزمایش است که بهموجب آن، مدارس میتوانند بهصورت آنلاین با یکدیگر یا حتی با آزمایشگاههای مرکزی دانشگاهها ارتباط برقرار کنند. ایجاد مدارس چندلایه و بهرهگیری از فناوری برای هدایت کلاسهای درسی، بخشی از بسته جامع تجهیز مدارس است که بهزودی رونمایی خواهد شد.
خانمحمدی با اشاره به راهاندازی بخش «مدرسهیاری» اظهار داشت: خیرینی که تمایل دارند در تأمین تجهیزات، وسایل کمکآموزشی، تلویزیون یا رایانه مشارکت کنند، میتوانند از طریق سامانه طراحیشده اقدام نمایند. در این سامانه، مدارس نیازهای خود را ثبت میکنند و پس از تأیید استانها، اولویتبندی خواهد شد تا دقیقاً مشخص شود هر مدرسه در چه زمینهای نیازمند حمایت است.
وی در ادامه گفت:متأسفانه در برخی مناطق کشور، مدارس حتی از داشتن ابزارهای ساده آزمایشگاهی یا وسایل آموزشی اولیه محروماند، اما با همکاری خیرین استانی و نهادهای مردمی، امیدواریم بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم.»
رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در پایان اعلام کرد: تاکنون ۳۲ مدرسه از مسیر پویش «بساز مدرسه» در دستور احداث و تجهیز قرار گرفت ، امروز نیز ۲۵ مدرسه دیگر از سوی خیرین و مردم به این طرح افزوده شده است. خوشبختانه گزارشهای امیدوارکنندهای از مشارکت مردمی در سراسر کشور دریافت کردهایم که نویدبخش آیندهای روشن برای آموزش فرزندان ایرانزمین است.




